Friday, February 11, 2011

pendermaan darah ;))

Semalam ada buat event, msu cancer day! NGO dari MAKNA + Pusat Darah Negara juga dtg utk menjayakan event ni. Habis je class kami dgr talk berkaitan cancer survivor. Kak Leha mengidap Breast Cancer stage 3. Sangat2 menyentuh hati bila dgr pengalaman beliau. Mmg sedeh sgt2. Kak Raja mengidap Cervix Cancer smp skrg masih lg meneruskan check up di hospital. Xdapat bayangkan cmni mereka still can survive even mereka da tau sepanjang mana hayat mereka. ;((

Habis talk, kami excited nk g derma darah! Dalam masa yg sama cuak jugak weh, 1st time ni nk derma darah. Xpenah merasa. Ciri2 yg anda perlu ada :
  1. Anda sihat pada hari ini * sgt sehat
  2. Anda berumur 18-60 tahun * terlebeh umo suda
  3. Berat badan melebihi 45kg * opss!secret ;)
  4. Tidur melebihi 5jam * sgt2 cukup
  5. Tiada mslh perubatan * so far, sy xnmpk lg la
  6. Tidak mengambil ubat * aku bkn drug addict la, haha
  7. Anda mengambil sedikit mknn sblm derma darah * makan kueh 3biji da
  8. Tidak terlibat dgn kegiatan sex bebas * masyallah!
  9. Pendermaan terakhir > 3 bulan * derma la lagi
Ciri2 tersebut, lulus tahniah! Part nk check blood group 2 aku cukup menyampah ngan muka akk 2, kalo xnk keje xpyh la dtg wt keje kt c2 kn, wt nyakit kn hati patient je! haissh! Blood Group ak Type A. Baru aku tau blood group aku apa setelah sekian lama hidup.
Masuk dlm bilik, bermula la sesi pendermaan darah. Staff Nurse dr PDN yg wt kn. Darah yg diderma kan sebanyak 350ml. First time dapat sijil derma darah dari Pusat Darah Negara, terima kasih ;))

p/s: adegan melatah ketika kerusi jatuh, sgt malu blushing gler! semua org ketawa tgk saya, saya malu okay ( ' ___ ' )

No comments:

Post a Comment